Gotyx - sprawdzian dla prawdziwego władcy
czyli
Dylematy Mieszka I czyli jak wyżywić kmieci w księstwie Polan
Od ponad 4 lat Internauci mogą cieszyć się z rozrywki jaką dostarcza im gra online "Gotyx". Jest to typowy przedstawiciel gry strategiczno-ekonomicznej z rozbudowanymi elementami handlu i dyplomacji. Akcja gry rozgrywa się w okresie mrocznych wieków średnich kiedy wola władcy i ilość rycerzy decydowały o potędze państwa. Po wejściu na stronę http://www.gotyx.gra24h.pl i założeniu konta gracz musi podać nazwę dla swojego księstwa oraz zaprojektować herb, który będzie go reprezentował przez całą grę. Do stworzenia herbu służy specjalny edytor działający w przeglądarce internetowej. W następnej kolejności gracz musi zdecydować się na wybór związku, do którego chce należeć i przez który będzie w początkowym trudnym okresie swojego rozwoju ochranianym i wspomaganym. Po wybraniu związkowych towarzyszy doli i niedoli wybiera na mapie konkretną lokalizację swojej pierwszej osady. Od dobrego wyboru osady zleży czy uda się mu przetrwać i urosnąć do wielkiej potęgi czy też ulegnie przewadze sąsiadów i zginie w mrokach dziejów świata Gotyx.
Po założeniu swojej pierwszej osady można przystąpić do administracji nią. Jedynie rozwaga, planowanie i zdrowy rozsądek zapewnią dobry i szybki rozwój. Obszar osady podzielony jest na następujące części: pola uprawne, las i budynki. Budynki dzielone są na farmy, tartaki, koszary itd.… W budynkach i osadzie mieszkają różne klasy mieszkańców, na przykład: kmiecie, drwale, bezrobotni (oni jako jedyni nie wymagają specjalnych budynków) no i oczywiście podstawowa klasa w średniowieczu czyli rycerze. W osadzie magazynowane są różne surowce takie jak na przykład ziarno, drewno, kamień, konie i niewolnicy. Służą one do rozwoju osady i zaspokojenia jej podstawowych potrzeb. W wypadku kiedy osada dysponuje nadmiarem swoich zasobów może przetransportować je do innej sąsiedniej sojuszniczej osady, która może cierpieć na ich niedobór. Również mogą być transportowani bezrobotni mieszkańcy oraz rycerze. Osada, która jest silna i ma duży potencjał militarny może wysyłać ataki na sąsiadów w celu ich złupienia a następnie przejęcia i przyłączenia do własnego księstwa. Do innej wrogiej osady można również wysłać szpiega w celu uzyskania informacji na temat jej zasobów militarnych. Wysłanie szpiega może się nie powieść i wówczas osada do której szpieg został wysłany zostaje o tym poinformowana co może wiązać się z różnymi nieprzyjemnymi reperkusjami na arenie politycznej. Skuteczność szpiegów osłabiają strażnice i zamki. W wypadku jeśli w osadzie zabraknie ziarna dla jej mieszkańców wówczas panuje głód i część mieszkańców umiera w mękach.
O ile na początku gracz skupia głownie swoją uwagę na jedynej osadzie, którą posiada to w miarę rozwoju zaczyna się interesować całym swoim księstwem. Stopniowo poprzez ekspansję militarną może ono zajmować sąsiednie wrogie osady i przyłączać je do swoich włości inną metodą na powiększanie swoich ziem jest kolonizacja. W ten sposób księstwo rozrasta się dążąc do zwiększenia kontrolowanego przez ciebie obszaru. Kolejnym większym bytem administracyjnym jest Związek. Każde księstwo, które posiada co najmniej dwie osady może założyć swój własny związek stając się jego hegemonem (przywódcą). Każdy członek związku odprowadza na jego potrzeby podatek. Część tego podatku trafia do magazynu związku, z którego mogą czerpać osady cierpiące na niedobór ziarna a będące w związku, a druga część idzie do dyspozycji hegemona, który może ją przekazywać swoim wasalom. Każdy związek posiada kontyngent wojsk, który służy do wspólnych akcji militarnych. Aby zapisać się do związku należy wystosować do niego list intencyjny następnie hegemon decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu nowego kandydata. Związki miedzy sobą mogą być w różnych relacjach, na przykład: wojnie, pokoju, sojuszu lub też są względem siebie neutralne.
W grze występują cztery wyznania: katolicyzm, islam, prawosławie i rodzimowierstwo. Wybór jednej z religii wiąże się z określonymi bonusami militarnymi i gospodarczymi. W trakcie gry księstwo może zmienić religię, jednak jest to bardzo niebezpieczne posunięcie gdyż wiąże się z dużym wzrostem niezadowolenia wśród poddanych. Każde księstwo może prowadzić wymianę handlową z innymi za pomocą bazarów. Aby można było uczestniczyć w wymianie towarowej należy zbudować faktorię kupiecką i wyszkolić kupca. Transport pomiędzy faktoriami a bazarami odbywa się za pomocą karawan kupieckich.
Bardzo ważnym elementem w grze jest niezadowolenie. Wzrasta ono pod wpływem różnych czynników na przykład wystąpień głodu, ataków na osadę a szczególnie mocno rośnie w wypadku porażki. Szkolenie co niektórych zawodów ma również negatywny wpływ na niezadowolenie, również przeludnienie osady niedobrze na nie wpływa. Poziom niezadowolenia maleje jeśli osada nie głoduje, są w niej świątynie z kapłanami lub jeśli władca przeznaczy dla poddanych pulę ziarna do rozdania. Wysokość niezadowolenia ma negatywny wpływ na produkcję w osadzie. Jeśli poziom niezadowolenia osiągnie graniczną wartość jest duże prawdopodobieństwo, że osada zbuntuje się i przyłączy do bardzo groźnych buntowników.
Okresowo w osadach o dużym zaludnieniu wybucha epidemia morowego powietrza. Powoduje ona śmierć części mieszkańców osady oraz wzrost ich niezadowolenia. Morowe powietrze przenosi się na sąsiednie duże osady powodując tam również śmiertelność mieszkańców i wzrost niezadowolenia. Epidemia w miarę przenosin osłabia swoją moc aż do całkowitego wygaśnięcia.
Co trzy - cztery miesiące następuje koniec danej edycji gry i rozpoczyna się kolejna oznacza to, że zostają usunięte z mapy wszystkie osady oraz księstwa i zabawa zaczyna się od nowa. Na mapie jest umieszczanych wówczas 8 księstwa startowych i jedna osada buntowników. Do tej pory odbyło się już 5 edycji gry i aktualnie trwa szósta edycja.
Przyjazne relacje pomiędzy uczestnikami gry szczególnie współpracującymi we wspólnym związku często przenoszone się do "reala", często spotykają się oni w pubach aby omawiać strategiczne plany swoich działań przeciwko znienawidzonym wrogą. Kilku graczy, będących uczestnikami gry stwierdziło wręcz, że jest chorych na epidemię o nazwie "Gotyx"
UWAGA! Gra jest bardzo niebezpieczna dla osób o słabej psychice. Gracze bardzo przeżywają wszelkiego rodzaju porażki w walkach i straty osad. Nie rzadko wywołuje to silne emocji co widać na forum gry. W wypadku przegranych należy kierować się zasadę, że jedna przegrana bitwa to nie przegrana wojna i należy zawsze pamiętać o tym, że Gotyx to tylko gra i ma służyć zabawie a nie ma być platformą do hodowania wybujałych ambicji.
|